شش سيگما چیست؟ Six Sigma

شش سیگما یک استراتژی تحول سازمانی است. که موجب توسعه و گسترش متدهای مدیریتی، آماری و نهایتا حل مشکلات شده و به کمپانی امکان جهش و تحول را می‌دهد.

شش سيگما Six Sigma
سیگما بیانگر آن است که یک فرآیند چه اندازه از حالت مطلوب خود منحرف شده است، لذا در واقع استعاره‌ای است برای دقت فوق‌العاده در کاهش هزینه‌های کیفیت

شرکت موتورولا، در سال‌های دهه 1980 برای نخستین بار شش سیگما را رایج ساخت.

شرکت الید سیگنال در اوایل دهه 1990 آن را به کار بست و شرکت جنرال الکتریک آن را به پرطرفدارترین فلسفه مدیریتی تاریخ تبدیل نمود.

فازهای مختلف اجرای شش سیگما: فاز تعریف، فاز اندازه گیری، فاز آنالیز، فاز بهبود، فاز کنترل…

شش سیگما:
یک روش جامع بهبود اثربخشی سازمانی است. که در درون خود از ساختار، برنامه و ابزارهای توانمند مدیریت کیفیت برخوردار است.

به معنی تلاش برای نزدیکی هرچه بیشتر به درجه تکامل و برتری در تولید و ارائه خدمات است.

بهبود رضایت مشتری است که دستیابی به این هدف از راه کاهش و از بین بردن ضایعات محصولات یا خدمات دارای نقص امکان پذیر است.

ادامه مطلب

ohsjobs