شش سيگما چیست؟ Six Sigma
شش سیگما یک استراتژی تحول سازمانی است. که موجب توسعه و گسترش متدهای مدیریتی، آماری و نهایتا حل مشکلات شده و به کمپانی امکان جهش و تحول را میدهد.
شرکت موتورولا، در سالهای دهه 1980 برای نخستین بار شش سیگما را رایج ساخت.
شرکت الید سیگنال در اوایل دهه 1990 آن را به کار بست و شرکت جنرال الکتریک آن را به پرطرفدارترین فلسفه مدیریتی تاریخ تبدیل نمود.
فازهای مختلف اجرای شش سیگما: فاز تعریف، فاز اندازه گیری، فاز آنالیز، فاز بهبود، فاز کنترل…
شش سیگما:
یک روش جامع بهبود اثربخشی سازمانی است. که در درون خود از ساختار، برنامه و ابزارهای توانمند مدیریت کیفیت برخوردار است.
به معنی تلاش برای نزدیکی هرچه بیشتر به درجه تکامل و برتری در تولید و ارائه خدمات است.
بهبود رضایت مشتری است که دستیابی به این هدف از راه کاهش و از بین بردن ضایعات محصولات یا خدمات دارای نقص امکان پذیر است.